[bahagian 3/3 - akhir]
Akhirnya setelah melalui proses medical examination di klinik panel prudential yang sedikit leceh bagi client, application takaful insurans Client saya lulus (tapi dengan pengecualian yang mana Prudential tidak akan cover sebarang sakit berkait dengan slip disc beliau). Alhamdulillah. Client pun faham dengan situasi ini. Beliau terus sign up dan terima tawaran dr Prudential.
1. Selidik Dahulu Jika Musykil:
Ikut kata rakan saya, dia sebenarnya study dulu setelah kali terakhir jumpa saya & setelah ejen beliau komen pasal Prudential x bagus. Mengikut kajian beliau dalam satu tempoh masa yang panjang, beliau akhirnya akur & sedar banyak komen2 yang bagus & respon positif dari Client2 yang pernah claim, berurusan, dll dengan Prudential. Saya agak yakin yang dia juga mungkin banyak dapat info mengenai insurans T* I* yang dia pegang sekarang (walaupun dia tidak diberitahu saya).
Jadi dia buat keputusan untuk apply dengan Prudential.
2. Bertindak Cepat Sebelum Terlambat:
Tiada masalah untuk kita ambil masa / tunggu / delay untuk apply insurans. Tapi harus faham mana2 insurans sekalipun tidak pernah menunggu kita.
Saya pernah cadangkan kpd rakan saya ini untuk apply minima, medikal kad prudential & sedikit benefit lain dalam tahun 2011. Quotation masa tu hanya RM150 sebulan. Tapi beliau re-apply balik dalam tahun 2013, menyebabkan harga quotation sudah berbeza. Pelan yang sama tapi quotation tahun 2013 kini berharga RM180 - RM200 sebulan.
Coverage yang sama tapi Client terpaksa membayar lebih setiap bulan. Mana lebih untung, apply insurans lebih awal @ terus delay untuk apply insurans?
3. Kesalahan Ejen:
Setiap Ejen Insurans (walaupun berlainan syarikat) adalah dibawah kawalan Bank Negara Malaysia. Kita ada etika & tatacara kerja yang ditetapkan oleh Bank Negara. Salah satunya, tidak boleh merendahkan / memburukkan syarikat2 insurans yang lain. Ini saya sangat pasti.
Kita di Prudential/PruBSN Takaful (agensi yang saya bernaung sekarang) tidak pernah dilatih untuk memburukkan syarikat insurans yang lain. Kita dilatih tentang produk2 kita, untuk kita kongsi kebaikannya dengan orang ramai & pelanggan insurans..
Apapun, saya kecewa dengan sikap Ejen Client saya ini, yang pada pandangan saya memburukkan syarikat lain. Jika saya mengambil tindakan untuk melaporkan kepada pihak berwajib, saya pasti tindakan akan diambil keatasnya.
Kita di Prudential/PruBSN Takaful (agensi yang saya bernaung sekarang) tidak pernah dilatih untuk memburukkan syarikat insurans yang lain. Kita dilatih tentang produk2 kita, untuk kita kongsi kebaikannya dengan orang ramai & pelanggan insurans..
Apapun, saya kecewa dengan sikap Ejen Client saya ini, yang pada pandangan saya memburukkan syarikat lain. Jika saya mengambil tindakan untuk melaporkan kepada pihak berwajib, saya pasti tindakan akan diambil keatasnya.
Saya sebenarnya tidak menaruh sebarang harapan dalam kisah benar ini. Tidak bertindak untuk follow up rakan baik saya tentang pelan Prudential yang pernah ditawarkan. Bukan kerana timbul masalah dengan kawan saya, tetapi kerana sikap ejen beliau yang tidak profesional & tiada etika.
Jika Prudential Malaysia tidak elok@bagus, banyak lagi syarikat insurans lain yang kita boleh pergi. Sebagai seorang Ejen Insurans, tidak perlu sampai ke tahap memburukkan orang/syarikat lain semata2 untuk memajukan bisnes kita.
Sama-sama kita ambil iktibar...
Jika Prudential Malaysia tidak elok@bagus, banyak lagi syarikat insurans lain yang kita boleh pergi. Sebagai seorang Ejen Insurans, tidak perlu sampai ke tahap memburukkan orang/syarikat lain semata2 untuk memajukan bisnes kita.
Sama-sama kita ambil iktibar...
No comments:
Post a Comment