[Bahagian 2/3]
Bermula dari situ (tahun 2010), saya tidak menghubungi sahabat saya tersebut setelah sekian lama, kerana memikirkan yang dia pasti akan memohon kad perubatan dengan insurans T*** I***. Nama Prudential pun pada pendapat saya sedikit buruk/tercalar dahulunya (setelah Ejen T*** I*** beliau menerangkan semula yang Prudential tak bagus).
Tapi pada awal tahun 2013, saya terima satu panggilan mengejut daripada sahabat saya ini. Dia terus nyatakan yang dia nak mohon kad perubatan dengan Prudential BSN Takaful. Saya terkejut, tapi ada juga rasa gembira.
Pasti ada sesuatu yang menyebabkan dia beriya-iya mahu memohon semula dengan Prudential.
Terus saya tetapkan temujanji dengan beliau di Mid Valley Shopping Mall sewaktu makan tengahari.
Hari appointment, quotation dah ready dengan 2 pilihan pelan (minimum & komprehensif), saya terangkan serba ringkas, sahabat saya terus buat keputusan untuk pilih pelan komprehensif (bayaran bulanan RM300 sebulan).
Beliau sign borang, berikan cash (1st payment). Selesai untuk hari itu...
Saya sempat nyatakan kepada beliau, saya tidak janjikan apa-apa. Saya akan cuba submit ke Prudential. Disebabkan F***** sudah ada prolapse disc (Malaysia common language: Slip Disc) pada tulang belakang, kemungkinan permohonan ditolak/timbul pengecualian tetap ada.. Jangan letak harapan terlalu tinggi, kerana mungkin perlu buat Medical Examination di Klinik Panel Prudential dahulu. Kemungkinan untuk lulus dengan pengecualian terhadap slip disc tetap ada...
Bukan saya yang tentukan, kerana Ejen hanya membantu. Seeloknya kita berdoa untuk dipermudahkan...
Saya tersenyum & dia juga tersenyum...
Sempat saya tanyakan, kenapa dia boleh hubungi saya semula setelah sekian lama. Kata dahulu hendak apply dengan T*** I*** ? Ada isu ke?
Jawapannya; Sebenarnya, saya sudah apply dari tahun 2010 dengan T*** I***. Tahun 2010, 2011, 2012 setiap tahun saya cuba dengan Ejen saya. Tapi entah kenapa, permohonan senyap begitu sahaja. T*** I*** adalah syarikat insurans, tapi Kad Perubatan bukan dibawah/diurus oleh mereka. Mereka gunakan 3rd party company untuk khidmat Medical Card, jadi untuk lulus sukar sedikit. Saya pun sudah puas mencuba, jadi pikir2 balik, saya mahu try semula dengan Prudential.
:) Saya tersenyum...
Terfikir juga (untuk 3rd Party Medical Card), time apply pun agak susah, macamana pula bila time nak claim nanti?
Alhamdulillah, kita di Prudential urus sendiri kad perubatan (tidak di "outsource" kepada 3rd party company, dll). Setakat pengalaman saya hingga hari ini, jarang timbul masalah di Prudential dengan Medical Card kita.
Bermula dari situ (tahun 2010), saya tidak menghubungi sahabat saya tersebut setelah sekian lama, kerana memikirkan yang dia pasti akan memohon kad perubatan dengan insurans T*** I***. Nama Prudential pun pada pendapat saya sedikit buruk/tercalar dahulunya (setelah Ejen T*** I*** beliau menerangkan semula yang Prudential tak bagus).
Tapi pada awal tahun 2013, saya terima satu panggilan mengejut daripada sahabat saya ini. Dia terus nyatakan yang dia nak mohon kad perubatan dengan Prudential BSN Takaful. Saya terkejut, tapi ada juga rasa gembira.
Pasti ada sesuatu yang menyebabkan dia beriya-iya mahu memohon semula dengan Prudential.
Terus saya tetapkan temujanji dengan beliau di Mid Valley Shopping Mall sewaktu makan tengahari.
Hari appointment, quotation dah ready dengan 2 pilihan pelan (minimum & komprehensif), saya terangkan serba ringkas, sahabat saya terus buat keputusan untuk pilih pelan komprehensif (bayaran bulanan RM300 sebulan).
Beliau sign borang, berikan cash (1st payment). Selesai untuk hari itu...
Saya sempat nyatakan kepada beliau, saya tidak janjikan apa-apa. Saya akan cuba submit ke Prudential. Disebabkan F***** sudah ada prolapse disc (Malaysia common language: Slip Disc) pada tulang belakang, kemungkinan permohonan ditolak/timbul pengecualian tetap ada.. Jangan letak harapan terlalu tinggi, kerana mungkin perlu buat Medical Examination di Klinik Panel Prudential dahulu. Kemungkinan untuk lulus dengan pengecualian terhadap slip disc tetap ada...
Bukan saya yang tentukan, kerana Ejen hanya membantu. Seeloknya kita berdoa untuk dipermudahkan...
Photo taken from drarunlnaik.com |
Saya tersenyum & dia juga tersenyum...
Sempat saya tanyakan, kenapa dia boleh hubungi saya semula setelah sekian lama. Kata dahulu hendak apply dengan T*** I*** ? Ada isu ke?
Jawapannya; Sebenarnya, saya sudah apply dari tahun 2010 dengan T*** I***. Tahun 2010, 2011, 2012 setiap tahun saya cuba dengan Ejen saya. Tapi entah kenapa, permohonan senyap begitu sahaja. T*** I*** adalah syarikat insurans, tapi Kad Perubatan bukan dibawah/diurus oleh mereka. Mereka gunakan 3rd party company untuk khidmat Medical Card, jadi untuk lulus sukar sedikit. Saya pun sudah puas mencuba, jadi pikir2 balik, saya mahu try semula dengan Prudential.
:) Saya tersenyum...
Terfikir juga (untuk 3rd Party Medical Card), time apply pun agak susah, macamana pula bila time nak claim nanti?
Alhamdulillah, kita di Prudential urus sendiri kad perubatan (tidak di "outsource" kepada 3rd party company, dll). Setakat pengalaman saya hingga hari ini, jarang timbul masalah di Prudential dengan Medical Card kita.
No comments:
Post a Comment